Tips om te ontprikkelen

‘prik·kel (de; m; meervoud: prikkels, prikkelen) inwerking op de zintuigen of zenuwen

Soms is ontprikkelen nodig, want prikkels zijn overal. In de maatschappij waarin we tegenwoordig leven worden we continu blootgesteld aan allerlei prikkels. Deze kunnen extern en intern zijn. Bijvoorbeeld dat er in de supermarkt rook boven de groente is, je telefoon trilt, verkeer op de weg, kleding die je aanhebt, je bent in drukke omgeving, je bent aan het piekeren enzovoort.

Voor de meeste mensen geen probleem, vaak ben je je er niet eens bewust van. Maar voor mensen bij wie het lastiger is om prikkels te verwerken (bijvoorbeeld bij AD(H)D, HSP & ASS), kan het voorkomen dat prikkels niet goed verwerkt worden of dat er een teveel aan prikkels zijn, waardoor je overprikkelt raakt. Een soort file van prikkels, totdat het te veel wordt.

Bij mij resulteert dit onder andere in hoofdpijn, niet meer goed kunnen nadenken, gevoeligheid voor de kleding die ik aanheb en mijzelf terugtrekken.

Omdat ik weet dat ik niet de enige ben en door de jaren heen van alles heb geprobeerd om de prikkels te kunnen verwerken, heb ik hier mijn tips om te ontprikkelen voor je op een rij gezet.

1.Ken je grenzen
Deze tip is meer gericht op het voorkomen van overprikkeling, maar misschien wel een van de belangrijkste. Kijk tot welk punt je je comfortabel voelt. Ben je bijvoorbeeld een weekendje weg met vrienden, maar ben je heel de dag weg geweest en staat er s’avonds nog een spelletjes avond op het programma? Als je merkt dat het veel was, geef dit dan aan en trek je even terug op een rustige plek. Doe iets wat voor jou ontspant en geef aan dat je je bijvoorbeeld over een uur weer bij de groep voegt.

2. Doe iets waar je ontspannen van wordt
Bij mij werkt kleuren. Kleurboeken inkleuren werkt ontspannend omdat je de focus van je hoofd verlegt naar je handen. Ik kleur simpele kinder kleurboeken, die afwisselen in grote en kleine vlakken. Ik hoef niet na te denken en hoef niets anders te doen dan de vlakken inkleuren.

3. Neem een warme douche
Douchen ontspant je lichaam en je voelt je na een douche weer helemaal fris. Het eerste wat ik dan ook altijd doe na mijn werk is douchen. Je kan de dag van je afspoelen en daarna lekker comfortabele kleding aantrekken.

4. Zorg voor zo min mogelijk prikkels om je heen
Verwijder alle prikkels waar je invloed op hebt en die je vervelend vindt. Trek bijvoorbeeld strakke kleding uit en wissel deze voor iets comfortabels. Je kan ramen open zetten voor frisse lucht, of juist dichtdoen tegen het geluid.

5. Creëer ruimte voor jezelf
Heb je afspraken staan die niet perse hoeven en die voelen als een moetje? Zeg ze af. Op deze manier creëer je ruimte om echt te ontspannen en hoef je er niet tegenop te kijken. Ik zeg wel eens afspraken met vrienden af en ik spreek ook bijna nooit in de avonden af. Ik heb die tijd standaard nodig om te ontprikkelen van mijn werk en neem dan liever een keer de tijd als ik vrij ben.

6. Wandelen
Bewegen zorgt voor ontspanning en wandelen kun je ook dichtbij je huis doen. Je hoeft er niet voor naar de sportschool en als je een rustig stukje opzoekt, is het een fijn moment om even je gedachten te verzetten. Ik heb hier niet altijd zin in, maar als ik eenmaal buiten ben vind ik het heerlijk.

7. Maak het jezelf comfortabel
Dit is iets wat ik het makkelijkst en het meest doe. Het combineert veel van mijn tips hierboven. Een douche nemen, een kopje thee zetten, onder een dekentje gaan zitten en lekker rustig kleuren, muziek luisteren of tv kijken.

Dit waren mijn tips om te ontprikkelen. Heb jij nog tips? Deel ze dan hieronder in de comments!


Volg:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *